ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΥ

Ο τραυλισμός είναι μια διαταραχή του λόγου που χαρακτηρίζεται από επανάληψη ήχων, συλλαβών ή λέξεων, παράταση των ήχων και διακοπές στην ομιλία γνωστές ως μπλοκαρίσματα. Αυτές οι διαταραχές της ομιλίας μπορεί να συνοδεύονται και από άλλες συμπεριφορές, όπως γρήγορα ανοιγόμενα μάτια ή τρέμουλο των χειλιών, αλλά και συναισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης. Γι’ αυτό και οι διαταραχές στην ομιλία δημιουργούν συχνά αλυσιδωτά προβλήματα στην ακαδημαϊκή, κοινωνική και επαγγελματική ζωή του ατόμου.

τραυλισμός-παγκόσμια-ημέρα-stutter-stuttering-kids-παιδί και τραυλισμός-είδη-χαρακτηριστικά-tips-χρησιμες συμβουλες-το μπαλόνι του λόγου-καρκανιά εύη-λογοθεραπεύτρια-τρίκαλα

Ο Διεθνής Οργανισμός Υγείας (1978) χαρακτηρίζει τον τραυλισμό ως «μια διαταραχή στο ρυθμό της ομιλίας κατά την οποία το άτομο γνωρίζει επακριβώς τι θέλει να πει, αλλά ταυτοχρόνως δυσκολεύεται να το πει εξαιτίας μιας ακούσιας επανάληψης, παράτασης ή παύσης ενός ήχου».

Αναζητώντας στη βιβλιογραφία, ο τραυλισμός παρουσιάζεται ως μία «δυσλειτουργία της ροής της ομιλίας, η οποία εκδηλώνεται με ασυντόνιστες κινήσεις του μυϊκού συστήματος της αναπνοής, της φωνής και της άρθρωσης. Η δυσλειτουργία συμβαίνει στην αρχή ή στο μέσο της ομιλίας, είτε με επαναλήψεις φθόγγων, συλλαβών, λέξεων, είτε με ένα επίμονο κόμπιασμα σε ένα φθόγγο» (Δράκος, 2003). 

Τα συμπτώματα του τραυλισμού μπορεί να διαφέρουν σημαντικά κατά τη διάρκεια της ημέρας ενός ατόμου. Γενικά, η ομιλία σε μια ομάδα ατόμων ή η συνομιλία στο τηλέφωνο μπορεί να κάνει τον τραυλισμό ενός ατόμου πιο έντονο, ενώ το τραγούδι, η ανάγνωση ή η ομιλία μπορεί να μειώσει προσωρινά τον τραυλισμό.

Ο τραυλισμός ξεκινά συνήθως μεταξύ 2 και 6 ετών. Πολλά παιδιά περνούν από φυσιολογικές περιόδους δυσαρμονίας που διαρκούν λιγότερο από 6 μήνες. Ο τραυλισμός που διαρκεί περισσότερο από αυτό τις περισσότερες φορές θα χρειαστεί θεραπεία.


ΑΙΤΙΑ ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΥ

Δεν υπάρχει μία αιτία τραυλισμού. Οι πιθανές αιτίες περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

Οικογενειακό ιστορικό. Πολλοί άνθρωποι που τραυλίζουν έχουν ένα μέλος της οικογένειας που επίσης τραυλίζει.

Διαφορές εγκεφάλου. Τα άτομα που τραυλίζουν μπορεί να έχουν μικρές διαφορές στον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλός τους κατά τη διάρκεια της ομιλίας.

Δεν μπορείτε πάντα να γνωρίζετε ποια παιδιά θα συνεχίσουν να τραυλίζουν, αλλά οι ακόλουθοι παράγοντες μπορεί να τα θέσουν σε κίνδυνο:

Γένος. Τα αγόρια είναι πιο πιθανό να συνεχίσουν να τραυλίζουν από τα κορίτσια. Επί του παρόντος, τα δεδομένα περιορίζονται σε άτομα που ταυτίζονται ως άνδρες ή γυναίκες.

Ηλικία που ξεκίνησε ο τραυλισμός. Τα παιδιά που αρχίζουν να τραυλίζουν σε ηλικία 3½ ετών ή αργότερα είναι πιο πιθανό να συνεχίσουν να τραυλίζουν.

Πρότυπα αποκατάστασης της οικογένειας. Τα παιδιά με μέλη της οικογένειας που συνέχισαν να τραυλίζουν είναι επίσης πιο πιθανό να συνεχίσουν.


ΠΟΙΑ ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΟΥ ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΥ

Ανάλογα με το είδος και τη συχνότητα των συμπτωμάτων υπάρχουν και διαφορετικές μορφές τραυλισμού:

Αναπτυξιακός τραυλισμός

Ο Αναπτυξιακός Τραυλισμός είναι γνωστός και ως Εξελικτικός Τραυλισμός, Ψευδοτραυλισμός ή Φυσιολογικός Αναδιπλασιασμός και αναφέρεται στο είδος του τραυλισμού που εμφανίζεται σε μεγάλο ποσοστό παιδιών μεταξύ των ηλικιών 2,5 και 4,5 ετών στα πλαίσια της γλωσσικής τους εξέλιξης (Büchel & Sommer, 2004).

Νευρογενής επίκτητος τραυλισμός

Ο νευρογενής τραυλισμός μπορεί να επέλθει μετά από ένα εγκεφαλικό, ένα χτύπημα στο κεφάλι ή μετά από κάποια μορφή εγκεφαλικού τραύματος. Με τον νευρογενή τραυλισμό ο εγκέφαλος δυσκολεύεται να συντονίσει τις διάφορες περιοχές του εγκεφάλου που ευθύνονται για την ομιλία, με αποτέλεσμα προβλήματα στην παραγωγή καθαρού και με ευφράδεια λόγου.

Ψυχογενής επίκτητος τραυλισμός

Ο ψυχογενής τραυλισμός ονομάζεται και τραυματικός τραυλισμός και εμφανίζεται κυρίως σε ενήλικες, χωρίς κανένα ιστορικό τραυλισμού στην παιδική ηλικία (π.χ. αναπτυξιακός τραυλισμός). Ο ψυχογενής τραυλισμός λοιπόν είναι η παρατήρηση δυσρυθμιών κατά τη διάρκεια ή μετά από μια έντονη ψυχολογική κατάσταση (στρες) (Almada et al., 2016). O ψυχογενής τραυλισμός λοιπόν έχει τις ρίζες τους σε έντονες συναισθηματικές καταστάσεις, ψυχολογικά ή συναισθηματικά προβλήματα. Τα συμπτώματά του εμφανίζονται από την αρχή πολύ έντονα, ωστόσο εξασθενούν με την κατάλληλη θεραπεία η οποία είναι συνδυαστική και με ψυχολογική στήριξη.

Κλονικός τραυλισμός

Ο κλονικός τραυλισμός χαρακτηρίζεται από μικρές συσπάσεις των οργάνων άρθρωσης και φώνησης με αποτέλεσμα την ανεπιθύμητη επανάληψη φθόγγων ή ακόμη και συλλαβών κατά τη διάρκεια της ομιλίας. 

π.χ. κο,κο, κό-τα

π,π,π,πάω

Τονικός τραυλισμός

Η μορφή αυτή του τραυλισμού θεωρείται πολύ σοβαρή, σύμφωνα με τον Ανδρέου (1994). Παρατηρείται αυξημένος τόνος στους μυς των οργάνων του αρθροφωνητικού μηχανισμού και οι συνεχείς και παρατεταμένες συσπάσεις εμποδίζουν στην ομαλή ροή και τον ρυθμό της ομιλίας. Τα πιο πάνω συνοδεύονται από νευρικές και ασυντόνιστες κινήσεις στους ώμους, στα χέρια και στα μάτια ενώ επηρεάζεται και η αναπνοή. Ως εκ τούτου, υπάρχει άμεση ψυχολογική επιβάρυνση στο άτομο με τραυλισμό το οποίο επιβαρύνεται με έντονα συναισθήματα άγχους, φόβου και χαμηλής αυτοεκτίμησης.

Κλονοτονικός/Τονοκλονικός τραυλισμός

Η μορφή αυτή του τραυλισμού συνδυάζει συμπτώματα και από τις δύο προαναφερθείσες κατηγορίες και αναλόγως με τα συμπτώματα που επικρατούν, ονομάζεται κλονοτονικός ή τονοκλονικός.


ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ & ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι εξαιρετικά σημαντικός ως προς την έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία του τραυλισμού. Η έγκαιρη θεραπεία του τραυλισμού είναι και η πιο αποτελεσματική. Όσον αφορά τις μικρότερες ηλικίες, η συνεργασία των γονιών, οι οποίοι είναι και οι πρώτοι που έρχονται σε επαφή με τον τραυλισμό του, και του λογοθεραπευτή, είναι πάρα πολύ σημαντική. Σε μεγαλύτερης ηλικίας άτομα, τα οποία είναι σε θέση από μόνα τους να κατανοήσουν τον τραυλισμό και τα χαρακτηριστικά του, είναι πολύ σημαντικό να επιτευχθεί μια σχέση εμπιστοσύνης από το άτομο με τραυλισμό προς τον λογοθεραπευτή του.


TIPS ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΕΤΕ ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΑΚΙ ΣΑΣ ΤΡΑΥΛΙΖΕΙ 

​Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε που μπορεί να βοηθήσουν ένα παιδί να μιλήσει πιο ομαλά. Αυτές οι στρατηγικές δεν θα θεραπεύσουν τον τραυλισμό σε καμία περίπτωση. Αντίθετα, είναι αλλαγές που μπορείτε να κάνετε στη δική σας ομιλία, συμπεριφορά ή περιβάλλον που μπορεί να βοηθήσουν το παιδί σας κατά τη διάρκεια των ανώμαλων περιόδων.

1. Μιλήστε πιο αργά
2. Χρησιμοποιήστε περισσότερο χρόνο αναμονής
3. Κοιτάξτε και ακούστε 

Κοιτάξτε το παιδί σας όταν μιλάει και ακούστε με ενδιαφέρον. Προσπαθήστε να είστε πρόσωπο με πρόσωπο με το παιδί σας. Όταν η ομιλία του παιδιού σας είναι ανώμαλη, ενημερώστε του ότι ακούτε ή ότι έχετε χρόνο να ακούσετε. Διατηρήστε μια θετική έκφραση στο πρόσωπό σας.

4. Επαναλάβετε ή παραφράστε

Επαναλάβετε ή παραφράστε (επαναλάβετε αυτό που λέει χρησιμοποιώντας διαφορετικές λέξεις) αυτό που είπε το παιδί σας χρησιμοποιώντας έναν αργό, χαλαρό ρυθμό ομιλίας.

5. Ενθαρρύνετε να παίρνετε σειρά εναλλάξ όταν μιλάτε

Μειώστε τον ανταγωνισμό για να μιλήσετε. Ζητήστε από όλους στην οικογένεια να εναλλάσσονται στις συζητήσεις. Για παράδειγμα, στο τραπέζι του δείπνου δώστε σε κάθε άτομο μια σειρά να μιλήσει χωρίς να τον διακόπτετε.

6. Προσαρμόστε τις απαιτήσεις για ομιλία όταν η ομιλία του παιδιού σας είναι ανώμαλη

Όλα τα παιδιά έχουν ομαλές μέρες και ανώμαλες μέρες. Μειώστε τον αριθμό των φορών που χρειάζεται το παιδί σας να μιλήσει ή να διαβάσει δυνατά εάν έχει μια δύσκολη μέρα. Κάντε λιγότερες ερωτήσεις ή κάντε ερωτήσεις που το παιδί σας μπορεί να απαντήσει με λίγες λέξεις. Δεδομένου ότι τα παιδιά μπορεί να αισθάνονται άγχος όταν βρίσκονται υπό πίεση να αποδώσουν για άλλους, μην αναγκάζετε το παιδί σας να μιλάει μπροστά σε άλλους. Τις ομαλές μέρες δώστε στο παιδί σας περισσότερες ευκαιρίες να μιλήσει.

7. Αναγνωρίστε το πρόβλημα του παιδιού σας με τον τραυλισμό

Εάν το παιδί σας γνωρίζει ότι τραυλίζει ή είναι απογοητευμένο για τον τραυλισμό του, πείτε του ότι το καταλαβαίνετε. Βοηθήστε το παιδί σας να πει πώς αισθάνεται για τον τραυλισμό. Θα μπορούσατε να πείτε, «Ήταν δύσκολο για σένα να το πεις». ή «Πραγματικά προσπάθησες πολύ με αυτή τη λέξη». ή «Μερικές φορές κολλάω στα λόγια μου». Θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε λέξεις όπως «ανώμαλη ομιλία», «τραύλισμα» ή «κόλλημα» όταν μιλάτε για τραυλισμό.

8. Δημιουργήστε και ακολουθήστε καθημερινές ρουτίνες

Μειώστε την περιττή βιασύνη ορίζοντας τακτικές ρουτίνες για το παιδί σας. Ρυθμίστε και ακολουθήστε τις ρουτίνες ώρας ύπνου και γεύματος για να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας ξεκουράζεται και τρέφεται αρκετά. Τα παιδιά που τραυλίζουν μπορεί να τραυλίζουν περισσότερο όταν είναι κουρασμένα, άρρωστα ή αγχωμένα.

9. Διατηρήστε το περιβάλλον ήρεμο

10. Αποδεχτείτε τον τραυλισμό του παιδιού σας.

Τα παιδιά συχνά γνωρίζουν πότε οι άνθρωποι αισθάνονται άβολα μαζί τους. Όταν το παιδί σας αισθάνεται πιο άνετα και αποδεκτό, είναι πιθανό να μιλήσει περισσότερο.

11. Μην αντιδράτε αρνητικά στο παιδί σας όταν τραυλίζει.

12. Μην τιμωρείτε το παιδί σας για τον τραυλισμό.

13. Μην δείχνετε θυμό όταν το παιδί σας τραυλίζει.

14. Μην δείχνετε ανυπομονησία τελειώνοντας προτάσεις, διακόπτοντας, αναστενάζοντας ή απομακρύνοντας.

15. Μην πείτε στο παιδί σας να επιβραδύνει ή να πάρει μια ανάσα και να ξεκινήσει ξανά.

Μοντελοποιήστε πιο αργή ομιλία και χρησιμοποιήστε περισσότερο χρόνο αναμονής αντί να πείτε «σιγά» ή «πάρτε μια ανάσα και ξεκινήστε ξανά». Τα παιδιά συχνά απογοητεύονται από διακοπές όταν προσπαθούν να επικοινωνήσουν.

Αντίθετα, σκεφτείτε άλλες στρατηγικές που θα βοηθήσουν να ηρεμήσετε το παιδί σας όταν είναι ενθουσιασμένο, θυμωμένο, απογοητευμένο ή αναστατωμένο.​​

16. Διατηρήστε το περιβάλλον ήρεμο

Αποφύγετε ένα βιαστικό περιβάλλον. Επιβραδύνετε το ρυθμό και μην κάνετε πολύ απασχολημένα τα προγράμματα. Οι πιέσεις του χρόνου κάνουν πιο δύσκολο να μιλάς ομαλά.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ

Ανδρέου, Σ. Α. (1994), Τραυλισμός, Λεμεσός: Άριστος Φιλή

Δράκος, Γ. (2003) Ειδική Παιδαγωγική των προβλημάτων λόγου και ομιλίας, Αθήνα: Ατραπός.

Büchel, C. & Sommer, M. (2004), “What Causes Stuttering?”, Plos Biology, Vol. 2, Issue 2, 159-163. 

World Health Organization (1978), The International classification of diseases, 9th revision, clinical modification: ICD.9.CM. 9th rev. Ann Arbor, Mich.: Commission on Professional and Hospital Activities


Σας ευχαριστώ πολύ που είστε εδώ! Δεν το θεωρώ δεδομένο!

Με αγάπη,

Καρκανιά Εύη Bsc Λογοθεραπεύτρια-Λογοπεδικός

Εmail επικοινωνίας - διευκρινήσεων: tobalonitoulogou@gmail.com

Follow 🎈 on Instagram: speech_balloon

ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ-SPEECH THERAPIST-To mpaloni tou logou-καρκανιά-εύη-λογοθεραπεία-karkania evi-tobalonitoulogou









«Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης-αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής-αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»


Σχόλια

  1. Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολλά μπράβο που γράψαμε αυτό το άρθρο για τον τραυλισμό.. ο γιος μου έχει διάγνωση τραυλισμού και πρέπει όλο και περισσότεροι άνθρωποι να ενημερώνονται γύρω από το θέμα αυτό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Άφησε τις σκέψεις σου εδώ..

Δημοφιλείς αναρτήσεις