«ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ» - ΤΙ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΠΟΥΝ;

Τόσο συχνά με τα χρόνια έχω ακούσει πολλούς ανθρώπους να λένε «απλώς αναζητά την προσοχή, αγνόησέ το». Πότε όμως η «αναζήτηση προσοχής» έγινε «κακό» πράγμα; 

anazitisi-prosochis-paidi-ti-na-kano-symperifora-ensynaisthisi-synaisthimata

Ναι, τα παιδιά φαίνεται συχνά να επιλέγουν τους πιο ενοχλητικούς τρόπους για να αναζητήσουν την προσοχή μας, αλλά η ανάγκη για προσοχή δεν είναι κακή. Η ανάγκη για προσοχή είναι το πιο φυσιολογικό και φυσικό πράγμα για ένα παιδί. Η απόκτηση προσοχής και η προσκόλληση σε έναν ενήλικα είναι ένα πρωταρχικό ένστικτο και όμως όταν ένα παιδί το κάνει αυτό με δυσμενή τρόπο, το αγνοούμε. Το πρόβλημα είναι ότι η παράβλεψη της συμπεριφοράς «αναζήτησης προσοχής» ενός παιδιού δεν σταματά την ανάγκη του. Στην πραγματικότητα, η παράβλεψη της ανάγκης ενός παιδιού για προσοχή συνήθως σημαίνει ότι θα γίνει πιο απελπισμένος για προσοχή και η συμπεριφορά θα κλιμακωθεί. Θα κάνουν αυτό που χρειάζονται μέχρι να τραβήξουν την προσοχή που αναζητούν. Αυτό δεν είναι πάντα θετική προσοχή, αλλά εξακολουθεί να είναι προσοχή.

Η πιο ανεπτυγμένη μορφή επικοινωνίας ενός παιδιού είναι η συμπεριφορά. Δεν μπορείτε να περιμένετε ότι ένα παιδί 3 ετών θα πει «Είμαι πολύ θυμωμένος που μου δώσατε το λάθος χρώμα μπλούζα, θα ήθελα να μου δώσετε το μπλε. Επίσης, δυσκολεύομαι να ηρεμήσω, οπότε θα μπορούσα να σε πάρω μια αγκαλιά;» 

Ξέρω ότι ίσως σας ακούγεται "γελοίο", ούτε καν ένας ενήλικας δεν θα διατύπωνε έτσι τις ανάγκες του, αλλά τόσο συχνά αυτή φαίνεται να είναι η προσδοκία που έχουν οι ενήλικες από τα παιδιά. Η αλήθεια είναι ότι ο εγκέφαλος των παιδιών διαμορφώνεται ακόμα. Θα καταλήξουν φυσικά στο συναισθηματικό/μη λογικό μέρος του εγκεφάλου τους γιατί αυτό είναι που αναπτύσσεται. 

Συχνά κατακλύζονται από συναισθήματα και προσπαθούν να τα καταφέρουν όλα. Επίσης, δεν θα έχουν το λεξιλόγιο για να εκφράσουν αυτό που νιώθουν. Τι μένει λοιπόν; Η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ. Μερικές φορές τα παιδιά (και οι ενήλικες) δεν ξέρουν καν τι θέλουν, απλώς ξέρουν ότι δεν αισθάνονται καλά. Έτσι, όταν η συμπεριφορά ενός παιδιού «αναζητά την προσοχή», είναι δουλειά μας να το βοηθήσουμε να βρει την ανάγκη πίσω από τη συμπεριφορά και να το καθοδηγήσουμε.

Μπορεί να φαίνεται απλό και μερικές φορές εντελώς αντίθετο με αυτό που θέλετε να κάνετε, αλλά όταν το παιδί σας «αναζητά την προσοχή» πρέπει να του δώσετε την προσοχή σας. Αυτό δεν σημαίνει ότι απλώς επιτρέπετε τις δύσκολες συμπεριφορές, αλλά ούτε και τις αγνοείτε. Θυμηθείτε ότι αν αγνοήσετε τη συμπεριφορά θα τους κάνει να νιώθουν ότι πρέπει να αυξήσουν την ένταση για να ακουστούν. Δίνοντας στα παιδιά μας την προσοχή που χρειάζονται, θέλουμε επίσης να μάθουν πώς να αναγνωρίζουν τις ανάγκες τους και να τις εκφράζουν με πιο ευνοϊκό τρόπο. Τα παιδιά θα το μάθουν μόνο αν τους το διδάξουμε.

1. Αναγνωρίστε το συναίσθημα και την ανάγκη για το παιδί σας: «φαίνεσαι πραγματικά απογοητευμένος», «θέλεις πολύ την προσοχή μου αυτή τη στιγμή», «φαίνεται ότι χρειάζεσαι πολλές αγκαλιές αυτή τη στιγμή», «είναι ωραίο να είσαι πρώτος». Έπειτα, βεβαιωθείτε ότι είστε πρόθυμοι να διορθωθείτε από το παιδί σας. Μπορεί να έχετε λάθος την αίσθηση ή την ανάγκη. Δεν πειράζει, αλλά φροντίστε να βάλετε το παιδί σας να προσπαθήσει και να του εξηγήσει τι πιστεύει ότι συμβαίνει. Καθώς το κάνετε αυτό, το παιδί σας θα αρχίσει να αισθάνεται κατανοητό. Ένας γονέας βλέπει την προοπτική του και αυτό θα έχει τεράστιο αντίκτυπο. Όταν το κάνουμε αυτό, βοηθάμε επίσης τα παιδιά μας να αναγνωρίσουν τι συμβαίνει, έτσι ώστε καθώς αναπτύσσεται ο εγκέφαλός τους να μπορούν να κάνουν αυτή τη σύνδεση χωρίς να χρειάζεται να μεταβούν κατευθείαν στη συμπεριφορά για να επικοινωνήσουν για αυτά.

2. Χρησιμοποιήστε την ενσυναίσθηση: Όταν συμπάσχουμε με τα παιδιά μας, χτίζουμε σύνδεση. Αν μπορούμε να πούμε, «Κι εγώ έτσι νιώθω μερικές φορές» ή «νομίζω ότι θα στεναχωριόμουν αν μου συνέβαινε αυτό», τους δείχνουμε ότι δεν είναι μόνοι. Καταλαβαίνουμε ότι η αντιμετώπιση των συναισθημάτων είναι δύσκολη. Σταματάμε εκεί από το να είμαστε πλευρές του «εμείς και αυτοί» και ενώνουμε μαζί στην κατανόηση.

3. Προσφέρετε κατεύθυνση, αν μπορείτε: Είναι εξαιρετική ικανότητα να διδάξετε στα παιδιά σας να εκφράζονται όταν αισθάνονται ότι χρειάζονται περισσότερη προσοχή. Μέχρι να μπορέσουν, θα πρέπει να το κάνετε αυτό για αυτούς. Εάν δεν είναι πολύ αναστατωμένοι, μπορείτε να προσπαθήσετε να προσφέρετε μια λύση, «φαίνεται ότι θέλετε πραγματικά να περνάω χρόνο μαζί σας και δεν σας αρέσει όταν πρέπει να τηλεφωνήσω». «Πρέπει να κάνω αυτή την κλήση, τι θα λέγατε να παίξουμε ένα παιχνίδι και μετά να κάνω την κλήση;» Αυτό θα λειτουργήσει μόνο εάν μπορείτε να τους μιλήσετε προτού τα συναισθήματά τους κλιμακωθούν πολύ. 

4. Τι θα μπορούσαν να κάνουν την επόμενη φορά; Όταν όλοι είναι ήρεμοι, μπορείτε να μιλήσετε για το τι θα μπορούσαν να κάνουν αν αισθανθούν ξανά έτσι. Τα υψηλά συναισθήματα δεν είναι η ώρα για να προσπαθήσετε να λύσετε προβλήματα, γι' αυτό μην το κάνετε αυτή τη στιγμή. Αλλά αργότερα, όταν είστε και οι δύο ήρεμοι, μιλήστε για το τι θα μπορούσαν να κάνουν.

5. Δώστε τους χρόνο: Όλα τα παιδιά χρειάζονται την προσοχή μας, είναι φυσιολογικό. Η ζωή μπορεί να είναι πολύ απασχολημένη και μπορείτε να διαπιστώσετε ότι ο μόνος χρόνος που περνάτε με το παιδί σας είναι στο αυτοκίνητο στο δρόμο για την επόμενη δραστηριότητα ή καθώς βουρτσίζετε γρήγορα τα δόντια του πριν κοιμηθεί. 

Τελικά, ο τρόπος για να μειώσετε τη συμπεριφορά «αναζήτησης προσοχής» είναι να αφιερώνετε χρόνο με τα παιδιά σας. Αυτό μπορεί να είναι δύσκολο όταν είστε απασχολημένοι με τη δουλειά, τη ζωή και άλλα παιδιά, αλλά αυτό δεν χρειάζεται να είναι μεγάλες χρονικές περιόδους. Είναι καλύτερα να έχετε 10' με συνέπεια όπου παίζετε ένα παιχνίδι μαζί τους ή κάθεστε και συνομιλείτε, παρά για μεγάλες χρονικές περιόδους μόνο κάθε τόσο. Προσπαθήστε να ορίσετε μια ειδική ρουτίνα για κάθε παιδί, ακόμα κι αν είναι αγκαλιές και παραμύθια πριν τον ύπνο. Επιλέξτε να είναι κάποια συνεπής φορά και θα κάνετε θαύματα.


Σας ευχαριστώ πολύ που είστε εδώ! 

Ελπίζω και εύχομαι ολόψυχα να πήρατε έστω και κάτι μικρό από το σημερινό άρθρο. Επενδύστε στη σύνδεση με τα παιδάκια σας.. είναι τόσα πολλά τα οφέλη! 


Με αγάπη,

Καρκανιά Εύη Bsc Λογοθεραπεύτρια-Λογοπεδικός

Εmail επικοινωνίας - διευκρινήσεων: tobalonitoulogou@gmail.com

Follow 🎈 on Instagram: speech_balloon

Karkania-evi-logotherapeia-logotherapeftria-logopedikos-trikala-to-mpaloni-tou-logou-epikoinonia-logos-paidi-symvouleftiki









«Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης-αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής-αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»

Σχόλια

  1. Συγχαρητήρια!! Πολύ καλή δουλειά! περιεχόμενο με ουσία και αποσαφηνίσεις! Μας βοηθάτε πολύ! Ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Άφησε τις σκέψεις σου εδώ..

Δημοφιλείς αναρτήσεις