ΑΙΘΟΥΣΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - ΤΙ ΕΙΝΑΙ & ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

aithousaio-systima- ti-einai-kai-giati-einai-simantiko-stin-anaptyxi-tou-paidiou

Το αιθουσαίο σύστημα βρίσκεται μέσα στο εσωτερικό αυτί και ανταποκρίνεται στην κίνηση και τη βαρύτητα συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της ισορροπίας, του ελέγχου της στάσης, του μυϊκού τόνου, της διατήρησης ενός σταθερού οπτικού πεδίου ενώ κινούμαστε και του διμερούς συντονισμού. 

Το αιθουσαίο σύστημα, σε συνδυασμό με πρόσθετα αισθητήρια συστήματα, μπορεί να επηρεάσει την καθημερινή εικόνα του παιδιού στο σπίτι, το σχολείο και το ευρύτερο περιβάλλον. 
Μερικά παραδείγματα δραστηριοτήτων που μπορεί να επηρεάσει είναι το να κάθεται όρθιο σε μια καρέκλα, να ισορροπεί με το ένα πόδι για να φορέσει ρούχα, να παίζει σχοινάκι, ποδηλασία, να βλέπει μια κυλιόμενη μπάλα ποδοσφαίρου ενώ τρέχει για να την κλωτσήσει και να χρησιμοποιεί τις δύο πλευρές του σώματος μαζί για να εκτελέσει δραστηριότητες όπως το κόψιμο με ψαλίδι. 

Πώς επηρεάζει το αιθουσαίο σύστημα τη συμπεριφορά του παιδιού;

Πληροφορίες από τα μάτια, τα αυτιά και το αιθουσαίο σύστημα (ισορροπία & κίνηση) συνδυάζονται για να δώσουν μια επίγνωση του εαυτού μας σε σχέση με τον χώρο γύρω μας. Έτσι τα μάτια μας λένε πού βρισκόμαστε στο δωμάτιο, τα αυτιά μας λένε τι συμβαίνει στο δωμάτιο και το αιθουσαίο σύστημα αναγνωρίζει εάν το σώμα μας στέκεται ακίνητο, κινείται, αν είναι ισορροπημένο κ.λπ.

Όλες αυτές οι πληροφορίες στη συνέχεια φιλτράρονται μέσω του εγκεφάλου μας και στη συνέχεια ο εγκέφαλός μας παρέχει μια απάντηση. Αυτό επηρεάζει τη διέγερση, τις κινητικές και τις γλωσσικές μας απαντήσεις.

Όταν κάποιος έχει ένα αρκετά «φυσιολογικό» ή καλά ανεπτυγμένο αιθουσαίο σύστημα, όλες αυτές οι πληροφορίες κατηγοριοποιούνται κατάλληλα και δίνεται η κατάλληλη απάντηση. Έχει ειπωθεί ότι οι Ολυμπιακοί αθλητές ή οι άνθρωποι που κινούνται συνεχώς και βάζουν το σώμα ή τις αισθήσεις τους μέσα από νέες εμπειρίες έχουν τα καλύτερα ανεπτυγμένα αιθουσαία συστήματα.

Εδώ είναι το πρόβλημα…. Τα παιδιά δεν κινούνται και δεν βιώνουν πράγματα όπως παλιά. Πολλές εμπειρίες που βoηθούσαν τα παιδιά να χτίσουν ισχυρά αιθουσαία συστήματα δεν συμβαίνουν.

Το αιθουσαίο σύστημα έχει πολύ στενή σχέση με τη βαρύτητα, την ασφάλεια, την επιβίωση, τη διέγερση και την προσοχή.

Εάν το παιδί σας πηγαίνει στο σχολείο, το διάλειμμα και ο ελεύθερος χρόνος του για να κινηθεί και να εξερευνήσει έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο. Έπειτα έρχονται σπίτι και πηγαίνουν κατευθείαν στην τηλεόραση, βιντεοπαιχνίδια, ταινίες, κ.λπ. ή στα φροντιστήριά τους. Δεν είναι έξω και δεν κινούνται όπως τα παιδιά πριν από 100 χρόνια.

Όταν το παιδί σας έχει ένα υπανάπτυκτο αιθουσαίο σύστημα, ο εγκέφαλός του δεν παίρνει τις σωστές πληροφορίες από τα μάτια, τα αυτιά, την αίσθηση της βαρύτητας ή την κίνηση στο σώμα του. Αυτό, με τη σειρά του, κάνει τον εγκέφαλο και το σώμα τους να αισθάνονται ανασφαλή. Όταν δεν αισθάνονται ασφαλείς, το επίπεδο διέγερσής τους, η προσοχή και οι αποκρίσεις του τρόπου επιβίωσης ξεκινούν.

Αυτό οδηγεί σε μια απάντηση μάχης ή φυγής στο σώμα. Αυτή είναι η αντίδραση που έχει το σώμα τους όταν δεν αισθάνονται ασφαλείς. Και αν το αιθουσαίο σύστημα τους λέει ότι μια κατάσταση δεν είναι ασφαλείς, θα αντιδράσουν σε αυτό με μάχη ή φυγή.

Εδώ είναι μερικά μόνο πράγματα που είναι σημαντικά για την οικοδόμηση ενός ισχυρού αιθουσαίου συστήματος:
  • Ας κυλιθούμε!
  • Σύρσιμο
  • Ορειβασία
  • Πήδημα
  • Κούνια (όρθια, ανάποδα, πλάι-πλάι, περιστροφή)
  • Να κινούν και να βάζουν το σώμα τους, ιδιαίτερα το κεφάλι τους σε όσο το δυνατόν περισσότερες διαφορετικές θέσεις ή κινήσεις
Κάθε παιδί έχει διαφορετικό κατώφλι ή όριο του τι μπορεί να χειριστεί το αιθουσαίο του σύστημα. Πραγματικά όλοι το κάνουν, ακόμα και εσείς!

Μερικοί μπορεί να έχουν χαμηλό κατώφλι, πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε παραμικρή κίνηση ή κατάσταση θα μπορούσε να στείλει το αιθουσαίο τους σύστημα σε αντιδράσεις μάχης ή φυγής.

Άλλοι έχουν πολύ υψηλό όριο, που σημαίνει ότι χρειάζεται περισσότερη είσοδος στον εγκέφαλό τους για να το αναγνωρίσει το αιθουσαίο σύστημα. Για παράδειγμα, η αδιαθεσία στο αυτοκίνητο, σε μια βάρκα, σε ένα αεροπλάνο ή ακόμα και στο να είναι από το έδαφος σε ψηλό σημείο, μπορεί να κάνει μερικούς ανθρώπους να αισθάνονται αδιαθεσία.

Να 'μαστε πάλι μετά από κάποιες δύσκολες μέρες που πέρασαν.. Εύχομαι να είστε όλοι καλά! Σας ευχαριστώ πολύ που είστε εδώ.. Δεν το θεωρώ δεδομένο!  


Με αγάπη,

Καρκανιά Εύη Λογοθεραπεύτρια-Λογοπεδικός

Εmail επικοινωνίας - διευκρινήσεων: tobalonitoulogou@gmail.com

Follow 🎈 on Instagram: speech_balloon

Karkania-evi-logotherapeia-logotherapeftria-logopedikos-trikala-to-mpaloni-tou-logou-epikoinonia-logos-paidi-symvouleftiki









«Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης - αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής-αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις