ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΩΝ ΔΙΑΚΟΠΩΝ

anaptyxi-omilias-to-kalokairi-drastiriotites-paichnidia-nipia

Το καλοκαίρι είναι εδώ! Το σχολείο έκλεισε και μαζί με αυτό έρχεται η διακοπή οποιασδήποτε σχολικής υπηρεσίας μέχρι το φθινόπωρο. Με το καλοκαίρι να έχει έρθει για τα καλά, πιθανότατα σκέφτεστε μερικές ιδέες για καθημερινές εξόδους για να πάρετε μαζί σας τα παιδάκια σας.

Ανάμεσα σε διακοπές και καλοκαιρινές κατασκηνώσεις, αυτές οι οικογενειακές έξοδοι μπορεί να είναι ένα από τα καλύτερα μέρη του καλοκαιριού για πολλά παιδιά. Οι ημερήσιες εκδρομές δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να χτίσουν αναμνήσεις, να βιώσουν νέα πράγματα, να συμμετάσχουν σε πρακτικές μαθησιακές δραστηριότητες και να δεθούν με μέλη της οικογένειας.

Και ενώ το καλοκαίρι είναι συναρπαστικό και διασκεδαστικό για τα παιδιά, ορισμένοι γονείς μπορεί να ανησυχούν λίγο για το χρόνο του παιδιού τους μακριά από το σχολείο και ορισμένες υπηρεσίες. Υπάρχει αυτό που είναι γνωστό ως "καλοκαιρινή τσουλήθρα". Είναι η απώλεια ακαδημαϊκών γνώσεων που βιώνουν ορισμένα παιδιά το καλοκαίρι (έως και 2 μήνες μάθησης από τη σχολική χρονιά!).

Δείτε πώς μπορείτε να βελτιώσετε τις δεξιότητες ομιλίας και γλώσσας για παιδιά όλων των ηλικιών κατά τη διάρκεια διασκεδαστικών καλοκαιρινών εξόδων!

1. Αποκτήστε γνώσεις υποβάθρου για να ενισχύσετε την αναγνωστική κατανόηση

Όταν έχετε μια νέα εμπειρία ζωής, αποκτάτε κάθε είδους γνώση για αυτήν τη δραστηριότητα ή την κατάσταση. Σύμφωνα με μελέτες, αυτός ο τύπος «γνώσης υποβάθρου» είναι απαραίτητος για την αναγνωστική κατανόηση.

Ας υποθέσουμε ότι σκοπεύετε να πάτε στην παραλία με τα παιδιά σας μια μέρα αυτό το καλοκαίρι.

Όταν τα παιδιά σας έχουν μια τέτοια εμπειρία, θα τα βοηθήσει να μάθουν έννοιες όπως τι να φέρουν στην παραλία, ονόματα ζώων του ωκεανού και πώς μυρίζει η θάλασσα ή η άμμος ή πως αισθάνονται στην παραλία. Όλα αυτά θεωρούνται γνώσεις υποβάθρου!

Την επόμενη φορά που το παιδί σας θα διαβάσει μια ιστορία που διαδραματίζεται στην παραλία, θα μπορούσε να είναι πιο εύκολο γι' αυτό να κατανοήσει το κείμενο. Αυτό συμβαίνει επειδή το παιδί σας θα έχει γνώσεις από το ημερήσιο ταξίδι του καλοκαιριού.

2. Σχεδιάστε, οργανώστε, βελτιώστε τις δεξιότητες εκτελεστικών λειτουργιών

Γιατί να κάνετε μόνοι σας όλο τον προγραμματισμό για τις καλοκαιρινές εξόδους;

Ανεξάρτητα από το πόσο χρονών είναι το παιδί σας, η συμμετοχή του στον προγραμματισμό μιας ημερήσιας εκδρομής είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να βελτιώσετε αυτό που είναι γνωστό ως δεξιότητες Εκτελεστικής Λειτουργίας. Μπορεί επίσης να είναι διασκεδαστικό για το παιδί σας να βοηθάει!

Οι δεξιότητες εκτελεστικής λειτουργίας είναι ένα σύνολο γνωστικών δεξιοτήτων που είναι σημαντικές στη μάθηση και περιλαμβάνουν: οργάνωση, προγραμματισμό και επίλυση προβλημάτων.

Εάν κάνετε ημερήσια εκδρομή ή τοπικό ολονύκτιο ταξίδι, το παιδί σας μπορεί να σας βοηθήσει να δημιουργήσει μια λίστα με πράγματα που θα χρειαστεί. Σκέφτεστε να πάρετε τα παιδιά σε ένα λούνα παρκ μια μέρα στο διάλειμμα; Τα παιδιά σχολικής ηλικίας μπορούν να βοηθήσουν στον προγραμματισμό του ταξιδιού. Ζητήστε από το παιδί σας να βρει μια λίστα με πράγματα που θα πρέπει να κάνετε πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το λούνα παρκ.

Για παράδειγμα, πριν πάτε, θα χρειαστεί να αγοράσετε εισιτήρια, να ετοιμάσετε βαλίτσες με αντικείμενα όπως αντηλιακό και σνακ και να γεμίσετε το αυτοκίνητο με βενζίνη.

Τα μικρότερα παιδιά μπορούν να βοηθήσουν σε ατομικές εργασίες. Για παράδειγμα, κοιτάζοντας ένα αντικείμενο στη λίστα, βρίσκοντάς το και συσκευάζοντάς το σε μια τσάντα. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορούν επίσης να εργαστούν σε δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και συλλογισμού – όπως η επανατοποθέτηση αντικειμένων σε ψυγείο ή στη ντουλάπα, εάν δεν ταιριάζουν σωστά.

3. Νέες εμπειρίες = Νέο λεξιλόγιο

Το καλοκαίρι είναι μια εποχή νέων εμπειριών. Όταν επισκέπτεστε νέα μέρη, είτε πρόκειται για τοπικές εμπειρίες είτε για διακοπές εκτός πόλης, ονομάστε αντικείμενα στο παιδί σας που μπορεί να του είναι άγνωστα. (Μπορείτε να βάλετε τα μεγαλύτερα παιδιά να γράψουν για νέες εμπειρίες σε ένα καλοκαιρινό ημερολόγιο για να τα βοηθήσετε να εξασκήσουν τις δεξιότητες γραφής).

4. Κυνήγι θησαυρού

Αυτή είναι μια εξαιρετική δραστηριότητα που θα βγάλει εσάς και το παιδί σας έξω να διασκεδάσετε στον ήλιο! Μαζί, κυνηγήστε αντικείμενα όπως λουλούδια, πέτρες, κοχύλια, κλαδιά/κλαδάκια δέντρων, φύλλα, φυτά, άμμο ή ό,τι άλλο μπορείτε να βρείτε. Ενώ εσείς και το παιδί σας περπατάτε, ρωτήστε και απαντήστε ο ένας στον άλλον ερωτήσεις (π.χ. Ρωτήστε το παιδί σας για το πού ψάχνει για αντικείμενα, πώς φαίνονται τα αντικείμενα ή τι χρώμα/μέγεθος έχουν κ.λπ.). 

Μπορείτε να εργαστείτε αυξάνοντας το λεξιλόγιο του παιδιού σας συζητώντας τα στοιχεία που βρίσκετε. Συζητήστε διαφορετικές κατηγορίες, όπως πράγματα που βρίσκονται στο χώμα, πράγματα που έχουν το ίδιο χρώμα, πράγματα που αναπτύσσονται κ.λπ. Μπορείτε επίσης να εξασκηθείτε ακολουθώντας οδηγίες (π.χ. «Βρες πρώτα το κουκουνάρι και μετά το κλαδάκι». Ή «Βάλε το λουλούδι κάτω από το κούτσουρο.")

5. Πηγαίνετε για πικνίκ στη θάλασσα ή στο βουνό

Εσείς και το παιδί σας μπορείτε να σχεδιάσετε το πικνίκ σας, να ετοιμάσετε βαλίτσες για το πικνίκ και στη συνέχεια να απολαύσετε το πικνίκ ενώ ενθαρρύνετε την ανάπτυξη του λόγου και της γλώσσας. Μπορείτε να εξασκηθείτε σε κατηγορίες όπως τρόφιμα, ρούχα για να φορέσετε ή αντικείμενα που βρίσκετε εκεί που κάνετε το πικνίκ σας. 

Μπορείτε επίσης να κάνετε προβλέψεις για το τι θα συμβεί στο πικνίκ. Μπορείτε να μιλήσετε για ζώα που μπορεί να δείτε, πώς μπορεί να είναι ο καιρός ή άτομα που μπορεί να συναντήσετε. Στοχεύστε σε ρήματα κατά την προετοιμασία ορισμένων από τα τρόφιμα (π.χ. "κόψε το αχλάδι", "ανακάτεψε τη σαλάτα", "ανακάτεψε τη λεμονάδα)". Συζητήστε τις διαφορετικές υφές και γεύσεις του φαγητού που τρώτε (π.χ. τραγανό, απαλό, ξινό, γλυκό).


Σας ευχαριστώ πολύ που είστε εδώ! Δεν το θεωρώ δεδομένο!

Ελπίζω και εύχομαι ολόψυχα να πήρατε έστω και κάτι μικρό από το σημερινό άρθρο! 


Με αγάπη,

Καρκανιά Εύη Λογοθεραπεύτρια-Λογοπεδικός

Εmail επικοινωνίας - διευκρινήσεων: tobalonitoulogou@gmail.com

Follow 🎈 on Instagram: speech_balloon


«Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης-αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής-αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»


Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Άφησε τις σκέψεις σου εδώ..

Δημοφιλείς αναρτήσεις